Što slušati i na što obraćati pozornost kad uživate u jazzu

Jazz se kroz vrijeme mijenjao i nastavlja se i dalje mijenjati, a jedna od promjena tiče se i odnosa jazza i njegove publike – u samim počecima, prije nego što je tehnika zvučne snimke počela bilježiti zvuk jazza, publika je slušala jazz samo u stvarnom vremenu, u bliskom prostornom i kreativnom kontaktu s muzičarima, sudjelujući djelomično u samom stvaranju svojim aplauzima i povicima priznanja.

Danas, međutim, jazz se češće sluša na posredne načine, koji uključuju snimke, radio i online streaming, a njegov utjecaj se odražava u melodijama ostalih muzičkih žanrova.

Onim slušateljima koji žele razviti dublje razumijevanje muzičkog izričaja sugeriramo da obrate pozornost na sljedeće komponente jazza:

– Melodija pjesme –

Iako se jazz razvio u pravcima koji ponekad graniče s potpunom neovisnošću o melodiji, većina jazz djela se i dalje oslanja na jednu konstantnu melodiju koja služi kao osnovica pjesme. Svaka izvedba tog djela, međutim, može se razlikovati u interpretaciji te melodije, jer osobni izričaj svakog pojedinog muzičara utječe na improvizaciju koju gradi na pjesmi.

Tipično će jazz izvedba predstaviti originalnu melodiju kompozicije, kako bi uspostavila početnu točku s koje muzičari kreću u improvizaciju, a često će ta originalna melodija označiti i završni dio izvedbe.

– Harmonija pjesme –

Jazz se ponHarmonyekad doima kao da ima slobodan oblik, ali svaka pjesma ipak ima nepromjenjivu harmonijsku strukturu, koja služi kao osnovna razina na kojoj se razvija melodija pjesme.

Harmonija se obično strukturira oko tri akorda (tonski, subdominantni i dominantni), koji stvaraju i razrješuju muzičku tenziju pjesme i daju karakter pjesmi. Slično melodiji, i harmonija obično počinje i završava na sličan način, iako se u sredini pjesme mogu razviti različita odstupanja.

– Oblici improviziranja –

Improvizacija je jedan od potpornih stupnjeva jazza i, slično jeziku i njegovoj poeziji, manifestira se u tri glavna oblika: parafraziranje, motiv i formuliranje.

Kod parafraziranja, muzičari improviziraju radeći prepoznatljive aluzije na glavnu melodiju. Improviziranje motivima uključuje ponavljanje kratkog motiva, čija se tonska visina mijenja.

Formuliranje je najčešća tehnika improviziranja, koja zahtijeva od muzičara izrazito dobro razumijevanje zvuka kojeg različite kombinacije nota imaju.